martes, 1 de enero de 2013

Els llibres de text i el seu ús


En l'article llibres de text i professionalitat docent el que es pretén es realitzar una petita investigació sobre la utilitat del llibre de text al aula. L'autora realitzar un conjunt d'entrevistes a diferents docents per després concloure i afirmar un conjunt d'hipòtesis que es poden resumir en la relació entre llibre de text y desprofessionalitat docent. 

L'autora parteix d'una sèrie d'hipòtesis que dubten del ús positiu que es fa al llibre de text. A través de les entrevistes considera que el llibres de text actualment no estan sotmesos a crítica per part dels docents, sinó que el consideren com objectiu i com a garantia de mínims d'aprenentatge entenent l'aprenentatge com la simple adquisició de coneixements ja pactats i no modificables. Són pocs dels docents que el consideren com una reproducció social i cultural que no faciliten la relació amb el entorn i no aconsegueixen el desenvolupament integral de la persona. Per tant els alumnes són només adquiridors d'informació però no de coneixements.

 L'autora considera doncs l'ús del llibre de text com a únic transmissió de coneixement una pèrdua d'autonomia per part del docent, ja que el llibre acaba guiant l'acció docent.

És necessari considerar doncs el discurs pedagògic, és a dir allò que no està escrit. Els docents haurien de conèixer allò que apareix al llibre de text i avaluar les idees que apareixen per conèixer quin es el punt de partida i fomentar la igualtat. Però a partir d'aquesta avaluació el docent ha de desenvolupar les accions que han de permetre el desenvolupament del seus alumnes considerant el ritme de cadascun. Aquesta idea permet trencar la normativa i la narrativa i anar més enllà i per tant ajustar els continguts i els procediments als seus alumnes.

És doncs necessari que els docents facin seus els llibres de text perquè sigui un recurs més que tenen disponibles per a portar a terme les seves competències com a docents.

Avui dia els llibres de text ja no els trobem en format paper però continuen amb el mateix ús.

No hay comentarios:

Publicar un comentario